Snel Dieet

Investeren in je zelf

Eiwit / proteine dieet

Een korte uitleg over eiwitten / proteine:
In een eiwitdieet of proteinedieet gaat het erom dat er zo min mogelijk andere voedingsstoffen als koolhydraden worden opgenomen.
Eigenlijk is het zelfs de bedoeling dat er in een eiwitten dieet of proteinen dieet geen koolhydraten voorkomen.
Het grote voordeel aan eiwitten is dat ze de hoogste thermische waarde hebben van alle macronutrienten.
Kort gezegt houd dit in dat ze heel erg moeilijk omgezet worden in vet en vetweefsel.
Een overschot of teveel aan eiwit opnamen is daarom helemaal niet zo slecht voor je vetgehalte.
Een eiwit dieet is daarom ook makkelijker vol te houden dan een koolhydraat dieet, omdat je dus tot bepaalde hoogte teveel aan eiwitten mag eten.
Wel vereist een eiwit dieet uiteraard weer een hoog gehalte aan discipline, omdat je je wel moet focussen op het alleen maar eten van eiwitten.

Waar op te letten bij een eiwitdieet of proteinedieet?
Bij het eten van alleen maar eiwtten is het belangrijk te beseffen wat er nog meer in het voedings product zit.
Er valt daarbij te letten op zaken als: vetten, koolhydraten, vitaminen, mineralen en vezels.
Dit zijn allemaal belangrijke bouwstoffen voor je lichaam, die niet achterwege gelaten dienen te worden.
Bij een goed eiwit dieet gaat het er om dat je zo min mogelijk vet en koolhydraten eet,
maar natuurlijk nog wel let op het innenmen van bouwstoffen als vezelfs, mineralen en vezels.
Dit laatste is vooral te vinden in vegetarische bronnen.
Hierbij moet je denken aan: noten, granen en bonen.
Wanneer men alleen vlees zou eten voor de eiwitten, mist men de andere benodigde voedingsvezels en energie bronnen.
Wat de weerstand en de balans van het lichaam verstoord.

Achtergrond van eiwitten
Proteine zijn eigenlijk hele kleine deeltjes in het lichaam die samen de zogenoemde aminozuren kunnen vormen.
Aminozuren worden in het lichaam gebruikt om DNA te vormen en dit is waar het gehele lichaam eigenlijk uit bestaat.
Er zijn 20 verschillende aminozuren bekend, waarbij er 11 zelf aangemaakt of geproduceerd kunnen worden door het lichaam.
De andere 9 aminozuren zijn de essentiele of noodzakelijke aminozuren. Deze moeten door middel van voedsel worden ingenomen.
Niet in alle eiwitrijke voedingsmiddellen zitten alle 9 essentiele aminozuren, daarom is ook dit weer 1 van de belangrijke factoren
bij het doorzetten van een dergelijk dieet.
Eigenlijk alleen in soja en vleesproduchten als kip zitten volledige proteinen waar de noodzakelijke 9 uit geproduceerd kunnen worden.
Daarom is het belangrijk om te weten waar je op moet letten voordat je aan een proteinedieet begint, omdat het anders straks achteruit gaat
en in strijd is met je gezondheid.

Bekende proteine dieeten/dieten of Eiwitdieten -dieeten:
  • Dr. Frank dieet
  • Atkins dieet
  • Prodimed dieet
  • Sanaslank dieet
  • Prodiet proteine dieet
  • TimFit super proteinedieet

  • Dit wordt ook wel een Eiwitdieet, eiwit arm dieet, eiwitarm dieet, eiwit vrij dieet, eiwitvrij dieet, proteinen dieten, proteinendieet, proteinnendieet, proteinedieet, proteinnen dieten, proteinne dieet, proteine dieet en proteine vrij dieet genoemd.

1 ding is zeker: afvallen, afslanken of vermageren is zeker weten mogelijk met een eiwitten of proteinedieet.

Gerelateerde begrippen







  • Eiwitdieet
  • Eiwit dieet
  • Eiwitten dieet
  • Proteinedieet
  • Proteine dieet
  • Proteinen dieet